Edelliseen sohvajuttuun liittyen, minulla on eettinen ongelma ja ristiriita. Nimittäin tämä nahan käyttö huonekaluissa sekä sisustuksessa. Rakastan kauniisti kulunutta nahkaa huonekaluissa sekä rakastan lampaantaljoja sisustuksessa. Rakastan myös erittäin paljon eläimiä. Selvä ongelma on siis olemassa.

Jos miettisin asiaa pelkästään eettiseltä kannalta, meillä ei olisi nahkasohvaa, taljoja tai poronsarvia. Ei olisi muuta kuin synteettisiä materiaaleja ja lauma koiria. En ole valitettavasti kuitenkaan ihan niin ääripäiden ihminen. Pitäisi varmasti olla, mutta kun en ole. Tunnen myös vastustusta aina, jos joku on silmälaput silmillä tyylisesti ehdoton jonkin asian suhteen. Asiat ovat harvoin mustavalkoisia, useimmiten shades of grey.

Sohvien valmistuksessa käytetään tietääkseni ainakin naudan nahkaa. Lehmiä ei kuitenkaan kasvateta pelkästään sohvien päällisiksi, kuten ei myöskään lampaita pelkästään taljoiksi lattioille. Molempia kasvatetaan lihan takia (tai lehmiä maidon), ja nahka on sivutuote joka hyödynnetään. En tiedä onko asia yhtään hyväksyttävämpi näin ajateltuna, joidenkin mielestä on, toisten taas ei. Turkistarhausta vastustan erittäin jyrkästi. Eläinten kasvatus pelkästään turkin takia ja rääkkäys pienessä häkissä, on ehdottomasti ei! Jos täällä olisi turkistarha lähellä, kävisin kettutyttöilemässä siellä ihan varmasti.

Olenko siis kaksinaismoralisti? Toisaalta vastustan eläinten tappamista henkeen ja vereen, toisaalta istun nahkasohvalla?Tulisin erittäin hyvin toimeen ilman yhtään nahan- ja taljanpalasta tai broilerin hunajaleikettä. Jos pitäisi valita joko eläimet tai totaalinen kieltäytyminen kaikesta, mikä on eläimestä valmistettua, myös ruoka, niin valinta olisi erittäin selvä. Eläimet mieluiten elävinä.

Jään kamppailemaan tämän asian kanssa edelleen. Jokin sisimmässäni sanoo, että jos koira makaa lattialla taljan päällä, siinä on jotain ristiriitaista. Samalla alkukantainen ininä jostain takavasemmalta viestittää, että koirat ja ihmiset ovat maanneet taljoilla tuhansia vuosia.